Hoe schrijf je de ideale tekst voor jouw bedrijf?
Niet iedereen heeft de behoefte of de middelen om zakelijke teksten uit te besteden. In dit blog geef ik je vijf stappen om zelf de ideale tekst voor jouw bedrijf te schrijven.
Stap 1: Verdiep je in het onderwerp
Schrijf alles op wat in je opkomt zonder na te denken over spelling, grammatica of hoe je je verhaal moet formuleren. Dit zijn alleen nog maar de inhoudelijke ideeën, dus vergeet de rest voorlopig even. Ben je niet zo bekend met het onderwerp als je zou willen, oriënteer je dan eerst en schrijf alle ideeën op die daarbij in je opkomen. (Als je anderen wil citeren, vergeet dan geen bronvermelding bij te houden.)
Hou de volgende vragen in je achterhoofd:
- Wie is je doelgroep?
- Wat wil jouw doelgroep weten?
- Welk probleem los jij op voor je doelgroep?
Stap 2: Kies een structuur
Een tekst heeft altijd een begin, midden en einde. Maar welke informatie kun je het beste op welke plek presenteren? Welke informatie is het belangrijkst? Hoe introduceer je het onderwerp? Welke insteek heeft je verhaal? De structuur is voor een groot deel afhankelijk van het doel van je tekst: informatief, verkoop, amuseren, overhalen/overtuigen of je mening geven.
Hieronder heb ik een paar basisstructuren beschreven. Als je eruit bent in welke vorm je je tekst wil gieten, kun je alle aantekeningen uit stap 1 in de juiste volgorde zetten.
Overtuigen/overhalen:
- Begin: Introductie van het probleem.
- Midden: Argumenten tegen, argumenten voor, argumenten die de tegenargumenten onderuithalen.
- Einde: Conclusie, de oplossing van het probleem (plus call to action).
Informatief:
- Begin: Introductie van het onderwerp (bijvoorbeeld een vraag die je vaak wordt gesteld).
- Midden: Verschillende invalshoeken (bijvoorbeeld meerdere antwoorden op de vraag).
- Einde: Conclusie/samenvatting (bijvoorbeeld jouw mening over welk antwoord de beste oplossing is in een bepaalde situatie). Eventueel ook een call to action.
Mening geven:
- Begin: Introductie van een standpunt.
- Midden: Argumenten tegen je standpunt, argumenten voor, argumenten die de tegenargumenten onderuithalen.
- Einde: Conclusie, eventueel met een call to action.
Stap 3: Denk na over de stijl
Je hebt nu als het goed is een structuur voor je tekst en rommelige aantekeningen die nog niet op elkaar aansluiten. Daar maak je vervolgens een goedlopend verhaal van door middel van signaalwoorden (daarom, tenzij, maar, toch, ten eerste/tweede/derde, aan de ene/andere kant), voorbeelden en stijlelementen.
Op het gebied van stijl zijn er veel dingen waarover je moet nadenken. Wil je je lezer aanspreken met u of je? Benader je je klant alsof hij of zij naast je zit met een kop koffie of alsof je een lezing staat te geven? Met andere woorden: welke tone of voice ga je gebruiken om je doelgroep te bereiken? Hoe formeel of informeel wil je zijn? Als je de stijl helder voor ogen hebt, kun je de tekst verder gaan uitwerken.
Welke informatie plaats je waar?
Op dit punt krijg je ook te maken met de structuur op alinea- en zinsniveau. Bij webteksten kun je de belangrijkste zin van een alinea het beste meteen als eerste neerzetten. Veel mensen lezen online teksten anders dan teksten op papier. Ze lezen vooral de kopjes en pikken er dan hier en daar interessante zinnen uit. De rest wordt vluchtig ‘gescand’. Door de belangrijkste informatie vooraan te zetten maak je het de lezer een beetje makkelijker.
Een paar tips:
- Gebruik verbindingswoorden en signaalwoorden alleen als ze nodig zijn. Een overdaad kan averechts werken.
- Wees online niet te formeel en wees niet te informeel in drukwerk. Een formele schrijfstijl kan afstand scheppen, maar ook deskundigheid oproepen. Een informele stijl komt vriendelijker over, maar kan wel minder zakelijk zijn.
- Gebruik tussenkopjes met heldere titels.
Stap 4: Finetunen en schrappen
Leg de tekst eerst even weg voordat je er weer mee aan de slag gaat. Daardoor kijk je er objectiever naar en kun je keuzes maken in welke zinnen anders moeten of helemaal kunnen worden geschrapt. Het is slim om je tekst zo bondig mogelijk te houden, of dat nou 2000 of 300 woorden is!
Stap 5: Spelcheck
Haal je tekst eerst door de spelcheck van Word. Laat je tekst daarna lezen door iemand met een goed taalgevoel of een redacteur (korte teksten zijn zo gepiept), want je leest bijna altijd over je eigen fouten heen.
Schrijf ze!
Verder lezen
Hoe overwin je writer’s block bij zakelijke teksten?
Hoe vergroot je je schrijfproductiviteit in 2020? 10 tips!