Schrijfcoaching voor kinderverhalen
Weet jij gigazeker dat je een spannend avontuur herbergt, maar wil het er maar niet uit komen?
In dit traject trek ik je uit de knoop en schop ik al je schrijfhobbels onder je vandaan, zodat jij als een speer gaat met je verhaal!
Want zeg eens eerlijk, hoelang droom jij er al van om een kinderboek te schrijven?
En hoelang doe je het al niet?
Zeg eindelijk gedag tegen uitstelgedrag!
Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, dat heb ik al voor je gedaan
Je wil het al heel lang, maar het komt er nooit van: nu wel!
Je groeit sneller als je persoonlijke feedback ontvangt: elk verhaal is anders
Een klankbord voor je ideeën én je frustraties als het even tegenzit
Wat wil je vertellen? En hoe? Als schrijver maak je ontzettend veel bewuste en onbewuste keuzes. Ik help je om je ideeën te ordenen en levensvatbaar te maken. Het plot en de spanningsboog van je verhaal vormen het vertrekpunt van dit traject (zonder spanning, geen kinderboek!), omdat die je het houvast bieden om het uit te zingen tot de laatste punt. Ondertussen gaan we op zoek naar een systeem dat voor jou werkt.
Doordat je niet alleen aan jezelf, maar ook aan mij verantwoording aflegt, kom je niet zo makkelijk meer weg met smoesjes als ‘geen tijd’, ‘geen puf’, of ‘writer’s block’. En als je écht een keer worstelt met de knipperende cursor, heb ik technieken en oefeningen voor je om je schrijfmotor weer op gang te krijgen.
Feedback doet groeien. Je krijgt inzicht in je blinde vlekken, of het nu gaat om logische stapjes overslaan waardoor je verhaal voor de lezer niet goed meer te volgen is of om ontbrekende causale verbanden, waardoor je personages ongeloofwaardig overkomen. Ik ben je kompas, zodat jij je focus kunt bewaren voor wat er echt toe doet: het verhaal opvissen dat in jou verborgen ligt.
5 maanden schrijven aan jouw kinderverhaal
Je hebt een fantastisch idee voor een kinderboek dat lang genoeg heeft liggen gisten: tijd voor actie! Tijdens een vrijblijvend gesprek (online of telefonisch) kan je al je vragen over het traject op me afvuren en krijg ik alvast een indruk van je verhaalidee. Als het van beide kanten klikt, gaan we samenwerken!
Samen kneden we je verhaalidee en voegen zo nodig wat peper en zout toe aan je personages. Wat drijft hen? Welke conflicterende verlangens hebben ze? En hoe gaan ze hun doel behalen?
Je gaat je verhaalidee in de vorm van een synopsis gieten: een samenvatting van je verhaallijn van a tot z. Dit wordt je houvast tijdens het schrijven.
Onder mijn begeleiding schrijf je de komende drie maanden zelfstandig aan je verhaal. Je ontvangt elke maand schriftelijke feedback én een (zoom)afspraak van maximaal 1 uur.
Je schrijft zelfstandig verder aan je manuscript. Tussendoor kun je altijd mailen met vragen, zodat we er op tijd bij zijn als je moet bijsturen. We bespreken je voortgang tijdens onze maandelijkse afspraak.
In je laatste schrijfmaand probeer je de hele eerste versie van je manuscript af te ronden, zodat we tijdens onze eindafspraak uitgebreid kunnen bespreken hoe je je manuscript nog beter kunt maken.
Als afronding van het traject ontvang je een leesrapport van minimaal drie A4’tjes, waarin ik je mijn professionele mening geef over je manuscript.
Wat werkt er al ontzettend goed? Wat zijn de verbeterpunten waar je nog mee aan de slag moet? Hierbij komen alle verhaalaspecten aan bod: plot en spanningsboog, personageontwikkeling, causaliteit, perspectief, setting, stijl, helderheid en een eerste voorzichtige inschatting van je uitgeefkansen.
Het leesrapport bestaat uit praktische punten waar je zelfstandig mee aan de slag kunt bij het herschrijven van je manuscript.
Hoi, ik ben Inge! Het liefst puzzel ik de hele dag met taal, niet alleen als kinderboekenredacteur, maar ook als schrijver. Op dit moment studeer ik namelijk aan de Schrijversvakschool en een van de belangrijkste lessen die ik daar heb geleerd is dat je het niet alleen hoeft te doen. Door feedback op je werk groei je namelijk zó veel sneller dan wanneer je je terugtrekt op je zolderkamertje. Schrijven is géén solitair proces.
Dit traject is de snelkookpan van mijn redactie- en schrijfervaring geworden: hoe schrijf je complexe en overtuigende personages? Hoe laat je de spanningsboog knetteren? En hoe vertel je wat je wil zeggen, zonder het daadwerkelijk te zeggen? Onderhuidse taal. Samen met jou ga ik kijken welke taal jij onder je huid hebt zitten en hoe we daar een ijzersterk verhaal van kunnen kneden.
‘Inge was mijn redacteur voor Megamissers van een Blunderbrugger, mijn zeventiende gepubliceerde boek. Als doorgewinterde schrijver heb ik veel samengewerkt met redacteuren – en heb ik alleen maar lof voor Inge, op alle fronten. Ze houdt het proces goed in het oog, denkt fantastisch mee, komt altijd met goede suggesties, is heel precies en ook heel respectvol naar het werk toe. Een allround professional met wie ik hopelijk in de toekomst weer ga samenwerken!’
‘Dromenvanger is mijn eerste “eigen” boek, dus ik vond het van tevoren best spannend om met een redacteur aan de slag te gaan. Maar wat een verademing was het. Met haar suggesties heeft ze het verhaal echt naar een hoger niveau getild. Ze stelde precies de juiste vragen waardoor ik met een andere bril op naar de tekst kon kijken, en precies die elementen kon aanpassen (hoe klein soms ook) die het echt beter hebben gemaakt. Daarnaast is ze ontzettend nauwkeurig. En ze is gewoon een heel erg leuk mens. Ontzettend waardevol om met Inge samen te mogen werken!’
‘Inge is een ontzettend getalenteerde en veelzijdige redacteur met wie het heel fijn samenwerken is. Ze verstaat haar vak als geen ander, haar feedback is tegelijkertijd scherp, bemoedigd en leerzaam. Het verwerken van feedback is niet het allerleukste deel van het schrijfproces maar met Inge als redacteur is het een prettige ervaring. Het is mooi hoe we samen al heen en weer typend het verhaal beter maken.’
5 maanden
om te brainstormen en al je vragen te beantwoorden
schriftelijke feedback op je teksten
van je volledige manuscript
Je kan elke eerste van de maand beginnen!
Investering in jouw schrijfdroom:
(Als professional in de creatieve sector kom je mogelijk in aanmerking voor subsidie. Zie de FAQ hieronder.)
In dit traject ga je aan de slag met de eerste versie van je kinderverhaal. Je mag er dus van uitgaan dat je de hele eerste versie af krijgt. Natuurlijk is dat wel afhankelijk van je eigen inzet!
Dat bepalen we samen, aan de hand van je wensen. Als richtlijn heb ik als maximum 36.000 woorden aangehouden, wat neerkomt op rond de 400 woorden per dag. Maar als je een verhaal in gedachten hebt van 15.000 woorden dan ligt dat aantal natuurlijk lager.
Dit traject is geschikt voor jou als:
En natuurlijk:
als je het de investering waard vind. Dat is een goede indicator dat dit meer is dan een hobby, het is jouw droom!
Ik verwacht dat je minstens 7 uur per week investeert in het traject, dat is maar een uurtje per dag! Meer mag natuurlijk altijd, want laten we eerlijk zijn: hoe meer tijd en aandacht je in je droom stopt, hoe groter ie groeit.
Als je al langer met het idee rondloopt om een kinderboek te schrijven en het komt er maar niet van, dan is de kans groot dat daar over een halfjaar nog niet veel verandering in zit. Met dit traject wél. Dus de vraag is aan jou: wat vind jij het waard?
Als professional in de creatieve sector kom je mogelijk in aanmerking voor de laagdrempelige subsidie WerktuigPPO. Binnen 15 minuten kun je je aanvraag al de deur uit hebben en binnen twee weken hoor je of de subsidie is toegekend. De vergoeding bedraagt 30% van de totale investering.
Ik denk dat je het meest leert door het gewoon te doen. Je gaat eerst aan de slag met je verhaalidee, plot en synopsis. Daarmee bouw je de fundering van je verhaal, zodat je houvast hebt tijdens het schrijven. Daarna ga je je verhaal al schrijvende verder uitdiepen.
Nee, maar dat kan wel bij de hele leuke Leonie Hardeman!
Je moet een verhaalidee hebben dat je niet loslaat, dat zo met jouw DNA is verweven dat je het verhaal móét vertellen. Dat is al genoeg om samen mee aan de slag te gaan!
Zeker! Voor dit traject heb je geen schrijfervaring nodig, maar wel een flinke dosis affiniteit met jeugdliteratuur en boeken. Hoe meer je leest, hoe beter je leert schrijven. Plan dus ook zeker genoeg leestijd in als je gaat beginnen aan je eigen verhaal.
Ik verwacht sowieso dat je voldoende tijd vrijmaakt om te schrijven, hiervoor geldt: hoe meer, hoe beter. Maar je hebt natuurlijk ook andere verplichtingen, dus ik ga uit van minimaal 1 uur per dag. Daarnaast hebben we de maandelijkse sessies van (maximaal) 1,5 uur op de laatste woensdag van de maand. In overleg zijn ook andere dagen mogelijk.
Na de kennismaking kan je elke eerste van de maand instappen als er een plek beschikbaar is.
In dit traject hou ik rekening met een kinderboek van rond de 15.000-36.000 woorden. Maar mocht jij een ambitieus YA-verhaal schrijven en net nog een maandje (of twee) extra nodig hebben, dan kan dat! Extra maanden koop je bij voor 900 euro per maand (excl. btw). Je ontvangt wel maar één leesrapport op het eind, ook als je het traject verlengt.
Diversiteit, inclusie, gelijkwaardigheid, kansengelijkheid en representatie in het kinderboekenvak.
Een mens bestaat niet voor 60% uit water, maar voor 60% uit verhalen. Verhalen zitten zo diep verankerd in ons DNA dat je het niet eens meer los van elkaar kunt zien. Daarom is het juist zo vreemd dat het boekenvak geen afspiegeling is van de maatschappij. In de boekhandel liggen vooral kinderboeken van schrijvers uit een specifieke bubbel. Een bubbel waarin veel jonge lezers zich dus ook níét herkennen.
Hoe zou de wereld eruitzien als we wél zorgen voor de benodigde representatie in boeken? Als we de enorme rijkheid aan belevingswerelden, perspectieven, onzekerheden, theorieën, inspiraties, mythen en volksverhalen de vrije loop laten. Dát is een wereld waarin ik oud wil worden.
Schrijf je mee aan die wereld?