Hoe overwin je writer's block bij zakelijke teksten?

Hoe overwin je writer’s block bij zakelijke teksten?

comment 0
zakelijk schrijven

Word writer’s block de baas

Veel ondernemers krijgen ermee te maken: zakelijke teksten schrijven. De een piept dat wel even, maar voor de ander is het toch steeds weer even puzzelen. In dit blog deel ik mijn tips waarmee je van je writer’s block afkomt.

Stel niet uit

Dit is eigenlijk meteen de belangrijkste tip, want door uit te stellen ga je ertegen opzien en dat werkt writer’s block alleen maar in de hand. (Om over de kwaliteit nog maar te zwijgen.) Weet je dat je binnenkort een tekst nodig hebt, begin dan direct met de voorbereidingen. Schrijf meteen een aantal ideeën op, voeg daar steeds weer wat aan toe in de dagen daarna en plan alvast een ochtend of middag in dat je ervoor gaat zitten.

Weet wat je nodig hebt (of kom daarachter)

Voordat je begint moet je natuurlijk weten waarom en voor wie je die tekst gaat schrijven. Je wil er iets mee bereiken. Maar een tekst is vaak niet het enige middel om informatie over te brengen, klanten te werven of je product te omschrijven. Misschien kan jouw tekst wel een infographic of een video worden. Of iets heel anders.

Bedenk dus wat het doel van jouw tekst is en hoe je dat doel kan bereiken. Is het een puur informatieve tekst? Wil je de conversie op je website verhogen? Is het een verkooptekst voor in een brochure? Maak je beginpunt heel concreet. Dit klinkt misschien te simpel gedacht, maar vaak helpt het bij een blokkade om terug te gaan naar het begin.

Doe onderzoek

Weet je wel wát je moet schrijven, maar wil het gewoon niet lukken? Ga over je onderwerp lezen en kijk wat je aanspreekt in de teksten van anderen. Zijn die formeel of informeel, wat is de toon van de tekst, hoeveel informatie wordt er gegeven en hoe is die informatie gepresenteerd? Maak daar aantekeningen van en je creativiteit gaat vanzelf weer stromen.

Gewoon beginnen

Iedereen heeft een andere werkwijze, maar naar dat lege vel papier of Word-document blijven staren werkt voor niemand. Brainstorm eerst en schrijf alle ideeën op die in je opkomen. Ook de slechte! Typ of schrijf zo snel mogelijk, zodat je niet in een ‘schrijfmodus’ verzandt. Door die schrijfmodus worden je teksten gedragen en gewichtig, met als gevolg dat het helemaal niet meer wil lukken en je geblokkeerd raakt.

Kramp in je tekst

Merk je dat jouw teksten toch te zwaar, onnatuurlijk en onnodig formeel worden? Probeer dan te schrijven zoals je normaal gesproken spreekt tegen je klanten. Als advocaat zal dat waarschijnlijk anders zijn dan als winkelier, maar zorg dat je weet tegen wie je het hebt. Als je klant zich niet gezien en begrepen voelt, gaat hij naar je concurrent. Vermijd die gedragen taal dus ook koste wat kost!

Veel ondernemers durven dat niet goed, omdat ze professioneel over willen komen en spreektaal is nu eenmaal niet professioneel. Maar bedenk je ook dat jouw professionaliteit niet ligt in je schrijfstijl, maar in je eigen product of dienst. Het helpt natuurlijk als je teksten sterk en foutloos zijn, maar je ideale klant wordt als het goed is aangesproken door je content en je persoonlijkheid. Zorg er dus voor dat die twee zo goed mogelijk uit de verf komen.

Woorden die ik ondernemers veel te vaak in zakelijke teksten zie gebruiken en die je echt moet vermijden, zijn: ‘welke’ in plaats van ‘die’ (bibber!), ‘te’ in plaats van ‘in’ (oef), ‘gedurende’ in plaats van ‘tijdens’ (waarom?), echter (au), ‘gaarne’ in plaats van ‘graag’, ‘jij/mij’ in plaats van ‘je, me’ (oei, oei, oei). Al deze woorden zijn signalen dat je je niet thuis voelt in je tekst en hij zal daarom (naar mijn idee, het blijft een mening) krampachtig klinken en júíst onnatuurlijk worden. Het laatste voorbeeld wil ik graag toelichten. Veel mensen hebben het idee dat ‘mij’ formeler is dan ‘me’, maar dat is ook de reden dat het niet natuurlijk klinkt in een zakelijke tekst. Je lijkt er nadruk mee te leggen. Als dat de bedoeling is, kun je het natuurlijk prima gebruiken, alleen meestal is dat niet het geval.

Vraag je tot slot af of je je klant met ‘u’ wil aanspreken op je website, in je blogs en op social media. Het schept afstand die je misschien niet wil, maar wellicht ook wel. Zorg er in elk geval voor dat je toon past bij het ge-‘u’. Als je informeel schrijft en vousvoyeert gaan je teksten alsnog wringen.

Ga een blokje om

Als je de eerste ideeën op papier hebt, kun je die ideeën prima laten rijpen terwijl je een blokje om gaat en wat frisse lucht opsnuift. Wandelen stimuleert je ideeën en geeft je ook even de tijd en ruimte om de gaten in je tekst te dichten.

Probeer niet alles zelf te doen

Kijk of je de tekst kunt delegeren of vraag om input aan collega’s en stagiairs. Als zij jou een paar ideeën geven, kom je vaak veel sneller vooruit dan wanneer je er in je eentje aan begint.

De eerste keer

Als je niet zo vaak (zakelijke) teksten schrijft, heb je waarschijnlijk geen last van writer’s block, maar van ‘niet weten hoe je moet beginnen’, hopelijk heb je dan alvast iets aan de tips in dit blog en zo niet, dan deel ik binnenkort een blog met een stappenplan om te beginnen met zakelijk schrijven.

Heeft dat allemaal niet geholpen?

Wil het écht niet lukken en zit je met je handen in je haar? Je kunt altijd nog uitwijken naar een professional. Voor elk budget is er een schrijver te vinden die jou uit de brand kan helpen.

Verder lezen
Toolkit voor de schrijver

Leave a Reply