Wel of geen korte verhalen schrijven? Waarom je geen korte verhalen moet schrijven

Waarom je geen korte verhalen moet schrijven

comments 2
creatief schrijven

Twee weken terug heb ik heel veel woorden verspild aan mijn tips over hoe je korte verhalen schrijft. Deze week trek ik alles wat ik toen zei weer in twijfel. Want moet je eigenlijk wel korte verhalen (willen) schrijven? 

Korte verhalen verkopen niet

Waarschijnlijk wil je geen schrijver worden voor het geld. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Dus als jouw eerste reactie op dit kopje is: ‘Ja, dus? Nou en?’ dan snap ik je. Maar als korte verhalen in de boekhandel niet verkopen, betekent dat ook dat je geen uitgever zo gek krijgt om jouw bundel uit te geven. En daar knelt het glazen muiltje.

Uitgeverijen hebben geen interesse in korteverhalenbundels. Zelfs van hun grote namen geven ze die vaak liever niet uit, maar ‘het hoort erbij’. Verhalenbundels moeten het echt hebben van naamsbekendheid.

De verhalen in een bundel zijn nooit van hetzelfde niveau

Het is heel lastig om alle verhalen in je bundel van dezelfde kwaliteit te krijgen. Ik ben zelf nog nooit een bundel tegengekomen waarbij de verhalen achterin net zo goed zijn als die voorin staan. Daarom heb ik als lezer bij ieder verhaal de twijfel: ga ik dit verhaal wel goed vinden? Is dit wel net zo mooi als het vorige?

Wees daarom heel kritisch als je aan een bundel werkt. Gooi eruit waar je minder positieve feedback op ontvangt dan je had verwacht, ook als het je lievelingsverhaal is. Stop geen verhalen in je bundel als opvulling, daar raak je je lezers mee kwijt.

Maar er is ook goed nieuws.

Korte verhalen als springplank naar je eerste of volgende publicatie 

Hierboven beweerde ik dat uitgevers nooit en te nimmer jouw verhalenbundel gaan aankopen. Daar blijf ik bij. Maar dat betekent niet dat ze nooit andere manuscripten van je zouden uitgeven, zoals een roman of een dichtbundel. Met je korte verhalen kun je de aandacht van uitgevers trekken. Hoe? Door ze op te sturen naar literaire tijdschriften, festivals en evenementen! 

Ook bij (literaire) tijdschriften krijg je je glazen muiltje niet zomaar over de drempel, maar de financiële investering van een tijdschrift is gewoon lager dan die van een uitgever. Het tijdschrift heeft namelijk ook andere, grotere namen die de verkoop opstuwen. Beginnende schrijvers krijgen daarom eerder een kans.

Als jij vervolgens in jouw begeleidende brief schrijft dat je al korte verhalen hebt gepubliceerd in tijdschriften, kijkt de uitgever héél anders naar jouw manuscript. En ook je naamsbekendheid speelt hier natuurlijk een rol in.

Korte verhalen als studiemiddel

Om even in de trant van investeringen te blijven: voor jou is de investering in een kort verhaal ook niet zo groot. Je hebt hem sneller af en je kunt makkelijker feedback krijgen. Daardoor kun je ook je schrijfstijl sneller ontwikkelen en leren van je fouten. 

Korte verhalen als keihard zakelijk instrument

En wat dacht je van je eigen website en social media? Ook een perfecte plek om een kort verhaal te delen met je lezers. Omdat uitgevers je bundel toch niet snel aankopen, kun je prima alvast een verhaal delen om een achterban op te bouwen en je lezers warm te krijgen voor meer voortvloeisels uit jouw pen. 

Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt je verhaal natuurlijk online gooien, het daarbij laten en dan koffie gaan drinken. Maar wat ook kan, is om je verhaal als kruimeltjesspoor in te zetten. Een lezer moet zich dan bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief om het verhaal opgestuurd te krijgen. En hij geeft dan meteen toestemming voor vervolgmails. In die mails promoot je dan later als je groot bent je boek(en), workshops, lezingen en fanclublidmaatschap.

Kan ik dan nooit een verhalenbundel uitgeven?

Jawel, toch wel. In het buitenland sluiten schrijvers vaak een deal waarbij de uitgever een verhalenbundel ‘erbij neemt’. Dus bij de aankoop van een roman. Wanneer je eenmaal naam hebt gemaakt als schrijver kun je ook tussendoor met een bundel komen, want lezers kopen die dan om je naam, vooral als je een trouwe schare fans hebt.

Conclusie: schrijf gewoon wél korte verhalen!

Lang verhaal kort: schrijf gewoon wél die korte verhalen. Het literaire landschap heeft ook een hele tak die niet in de boekhandel te vinden is: spoken word, (cross-over) voordrachten, festivals, open mics en nog zoveel meer. Daar leent het korte verhaal zich ook perfect voor!

Dus, hup, klim in de pen en creëer nieuwe pixels. O ja, mocht je het hebben gemist, een website is echt een must voor schrijvers. 

Deel jouw website, strategieën en elevator pitch hieronder!

Verder lezen

Hoe schrijf je een kort verhaal? 10 tips! 
De vergeten meesters van het korte verhaal (deFusie)
Je manuscript herschrijven: do’s en don’ts
Waarom ik ‘Show, don’t tell’ geen productief schrijfadvies vind
Dwalen door verhalen (VPRO Boekengids)

2 Comments

Leave a Reply